Edam Volendam voor Elkaar
Sinds de lancering van het platform op 18 maart 2021 weten steeds meer inwoners en organisaties de weg naar het platform Edam-Volendam voor elkaar te vinden. Zowel het aantal hulpvragen als het hulpaanbod neemt toe.
Platform 2021 | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 |
Unieke Gebruikers | 102 | 177 | 202 | 218 |
vrijwilliger | 55 | 80 | 91 | 80 |
organisaties | 31 | 46 | 52 | 58 |
particulier | 16 | 51 | 59 | 61 |
offline gebruiker | 25 | 30 | 34 | 34 |
Met Elkaar Voor Elkaar
De eerste periode na de lancering op 18 maart 2021 kregen we regelmatig telefoontjes van inwoners die moeite hadden met het zelf plaatsen van een hulpvraag of -aanbod. De SMD helpt de inwoners op weg en daarna lukt het de meeste inwoners om dit zelf te doen. Inwoners die minder digitaal vaardig zijn of geen toegang tot internet hebben krijgen meer ondersteuning.
De SMD beheert voor hen het profiel op het platform en zorgt ervoor dat de hulpvraag en/of aanbod geplaatst wordt en tot een match komt. Dit zijn de offline gebruikers. Wij proberen de offline gebruikers zoveel mogelijk te stimuleren het uiteindelijk helemaal zelf te doen.
In de eerst twee kwartalen is er gemonitord, door na te bellen, hoe de ervaring was met het plaatsen van de hulpvraag of -aanbod. De meeste gebruikers van het platform geven aan dat het gemakkelijk is en dat ze blij zijn met het platform. Ook de SMD-vrijwilligers bieden inmiddels hun hulp aan via het platform.
Top 5 particuliere hulpvraag
- Tuin & natuur
- Klussen & techniek
- Boodschappen
- Gezelschap & maatjes
- Creatief & muziek gedeeld met huishoudelijk
Top 5 aanbod vrijwilligers
- Gezelschap & maatjes
- Taal & lezen
- Activiteiten begeleiding
- Maaltijden bezorgen
- Gastvrouw / heer