De kracht van zelf doen
De baas zijn over je eigen leven is belangrijk. Maar als iets tegenzit en je weet zelf de oplossing niet: Zoek hulp. Dan hou je wel de regie, maar met hulp van een ander. Meneer Jansen uit Assendelft had nooit gedacht dat hij in zijn leven hulp zou moeten vragen: ‘Met de hogere prijzen dacht ik recht te hebben op de energietoeslag van de gemeente, maar kreeg het niet voor elkaar om dat zelf aan te vragen. Daar zaten mijn vrouw en ik mee.’
‘Ik voelde me erg ongemakkelijk om hulp te vragen, maar werd met humor te woord gestaan en kreeg complimenten over mijn administratiemappen. Ook is het een uitkomst dat het Sociaal Wijkteam zo dichtbij is. Want ja, ik had enkel mijn rijbewijs bij me, daar kun je bij Zaanstad niets mee aanvragen, bleek. Snel naar huis om mijn ID te halen, terwijl mijn vrouw koffie kreeg. Eenmaal terug hadden we met de hulp van Joëlle Schoute de aanvraag snel geregeld. Er was zelfs tijd om wat persoonlijker door te praten. Al met al blijkt het bezoek laagdrempeliger dan ik dacht. Hulp vragen helpt! En volgende keer wil ik weer door Joëlle geholpen worden.’
Echtpaar Jansen kent onze andere collega’s niet, maar ik begrijp hem: Joëlle straalt werkplezier uit. Joëlle: ‘Het leukste vind ik het directe contact. Mensen komen met een probleem dat ze zelf niet kunnen oplossen. Dat gaan we bespreken en samen werken we toe naar een oplossing. Als we het doel hebben bereikt geeft dat voldoening voor de klant maar ook voor mij.’
Eigen regie
Joëlle: ‘Heel vaak is deze eerste stap groot. Het begint namelijk met de erkenning dat je iets zelf niet kan. Vaak merk ik het ongemak als de afspraak wordt gemaakt. Mensen zijn dan niet meer bewust van wat ze zelf al doen en wat wél goed gaat. Die kant laat ik vooral zien. Bij echtpaar Jansen blijkt alle administratie keurig in mappen en meneer kon goed berekenen dat ze recht hadden op de energietoeslag. Maar door de digitalisering liep hij toch vast. Dan is hulp vragen een goede zet. En omdat hij alles zo goed geordend had was de aanvraag zo geregeld.’
Goed voorbereid
Hulp vragen gaat gemakkelijker als je precies weet waar de schoen wringt. Daarom bieden we op onze website testen die inzicht geven in wat je goed kan en waar je hulp bij nodig hebt. Ze helpen je hulpvraag duidelijk te omschrijven, zodat je het gesprek kunt voeren met de juiste persoon, mensen uit je omgeving die deskundig daarin zijn, of van instanties, zoals een medewerker van het Sociaal Wijkteam.
Tekst en beeld: Anja Burger
Verschenen in dorpsmagazine Het Lint november 2022